۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

سفر به گورستان وب

براي اينكه تصويري از حجم واقعي اطلاعات در فضاي سايبر داشته باشيد بهتر است بدانيد سرويس هاي جست و جوگر اينترنتي تنها بخش كوچكي از محتواي اينترنتي را در خود جاي داده اند . به گفته اشميت مدير عامل گوگل ، حجم واقعي اينترنت هم اكنون 5 ميليون ترابايت رسيده است . به گفته وي حجم اينترنت در حالي به اين ميزان رسيده كه گوگل كه هم اكنون به عنوان بهترين موتور جست و جو گر به شمار مي رود تنها 170 ترابايت از اين مقدار را ايندكس كرده است يا به اصطلاح به آن دسترسي دارد . گوگل هيمن 170 ترابايت را طي مدت 7 سال ايندكس كرده است و به گفته اشميت ، اگر بخواهيد تمام 5 ميليون ترابايت اطلاعات را در گوگل  ايندكس كنيد به زماني در حدود 300 سال نياز داريد . هر ترابايت 1024 گيگابايت است .
وب مرده يا cobweb site وبي است كه مدت هاست به روز نشده است . برخي ديگر از مصاديق وب مرده را مي توان اين چنين فهرست كرد :
وب سايت هايي كه تنها با فناوري هاي دايل آب باز مي شوند و در صورت استفاده از نسل دوم تكنولوژي هاي اتصال به اينترنت پر سرعت دچار مشكل خواهند شد مرده محسوب مي شوند .
وب سايت هايي كه داراي پيوند به وب سايت ها و يا وب لاگهاي مرده و غيرفعال هستند .
وب سايت هايي كه آدرس دامنه آنها تغيير كرده و در موتور هاي جستجوگر شناخته نمي شوند .
سايت هايي كه شايد كاربران اندكي داشته باشند اما بروز رساني ندارند و تنها در يك شبكه اينترنت وجود دارند  تا محصولات يك شركت را معرفي كنند .
وب سايت افرادي كه صاحبان آنها واقعا مرده اند و ديگر بروز رساني نمي شوند .
وب سايت هايي كه به دليل فراموش كردن يا سرقت شدن نام كاربري يا كلمه عبورآن ، امكان دستيابي توسط مدير آنها وجود ندارد .
فروم ها يا تالارهاي گفت و گويي كه سال هاست بحث و تبادل نظري در آنها صورت نمي گيرد .
صفحات وبي كه هيچ سندي پيوند ، نداشته و مستند نيستند و توسط موتورهاي جست و جو شناخته نمي شوند .
نسل اول وب به دليل آمدن نسل دوم وب از ديدگاه بسياري از ناظران اينترنت وب مرده محسوب مي شوند . امروزه سمبل نسل وب 2 ، وب سايت هايي شبيه يوتيوب ، فيس بوك ، توئيتر و ماي اسپيس هستند و تكنولوژي هايي مانند RSS
، پادكست، وب لاگ و آژاكس . در عوض وب مرده نسلي از وب است كه هنوز خاصيت بيل بوردي يا تابلو اعلانات يك طرفه خود را حفظ كرده و بر آن اصرار مي ورزد . به گزارش سايت CRN حدود دو سوم از وب لاگ هايي كه توسط يك رصدكننده وب بررسي شده اند طي 2 ماه اخير به روزرساني نشده اند بنابراين ، اين دسته از وبلاگ ها را مي توان در زمره وبلاگ هاي مرده تلقي كرد .
گوگل نقش دوگانه در احياي وب سايت هاي مرده ايفا مي كند . بخش عمده اي از وب سايت هايي كه گوگل در نتايج خود نشان مي دهد وب سايت هايي هستند كه گاهي از 5 سال پيش تاكنون به روز نشده و محتوايي ثابت داشته اند . با اين حال به عنوان وب سايت هاي پر محتوا به بازديدكنندگان معرفي شده اند .


ظاهر كردن وب مرده
هميشه وب سايت هاي مرده فاقد اهميت نيستند برعكس برخي اوقات حتي وب سايت هاي مرده نيز مي توانند اطلاعات ذي قيمتي به مخاطبان ارائه كنند . شايد به همين دليل گوگل و ديگر موتورهاي جستجو محتواي وب سايت هاي مرده را در سرورهاي خود ذخيره كرده و از آنها براي ارائه اطلاعات و راهنمايي به جست وجوكنندگان استفاده مي كنند . نحوه ظهور وب سايت هاي مرده در گوگل بدين صورت است كه در صورت باز نشدن يك صفحه وب شما آن را از نسخه ذخيره شده در cashe گوگل بازيابي خواهيد كرد .
گاهي به دلايل تاريخي ، فني يا حقوقي لازم است كه نسخه قديمي يك صفحه وب مورد بازديد قرار گيرد . ممكن است حتي مدير يا صاحب اصلي اينگونه وب سايتها نيز نسخه قديمي آن را نداشته باشند . در اين صورت هم مي توان از آرشيو جست و جوگرها بهره برد . يكي از روش هاي ظاهر كردن وب مرده استفاده از تكنولوژي مرسوم به wayback machine است . در وب سايت http://web.archive.org/collections/web.html شما مي توانيد آدرس اينترنتي يك وب سايت را درج كنيد اين وب سايت صفحات كامل تمام وب سايت هاي دنيا را از سال 1996 تاكنون در خود ذخيره كرده است . بانك اطلاعاتي اين وب سايت داراي 100 ترابايت اطلاعات ( حدود 120 هزار گيگابايت ) بوده و بيش از 10 ميليون صفحه وبي را در خود  ذخيره كرده است .
در هنگام جستجوي صفحات وب مرده ، در اين سايت مي توانيد هر تاريخي را از 1996 تاكنون انتخاب كرده و وب مرده مورد نظر را ظاهر كنيد . از سوي ديگر وب سايت http://www.archive.org به عنوان يك مرجع كامل از ذخيره سازي و طبقه بندي محتواب وب سايت ها از سال 1996 چنين اقدامي را انجام مي دهد . اين وب سايت وابسته به آرشيو ملي اينترنت آمريكا در سان فرانسيسكو است كه وظيفه آن ارائه خدمات آرشيوي به محققان ، مورخان و دانشگاهيان در زمينه مطبوعات مختلف است . اين مركز حدود 2 پتابايت اطلاعات در خود ذخيره كرده و هر ماه 20 ترابايت اطلاعات جديد به مخزن اطلاعاتي اش اضافه مي شود . اين آرشيو روي 86 سرور رايانه اي قرار داشته و از سيستم عامل لينوكس بهره مي گيرد . امكان جست و جو در آن بر اساس آدرس وب سايت يا نام وب سايت است . با اين حال اطلاعات وبي قبل از سال 1996 در هيچ آرشيوي نگهداري نمي شود و مي توان وب سايتهاي مربوط به فاصله سال هاي 1991 يعني تاريخ ابداع وب  توسط تيم برنررزلي تا 1996 را حقيقتا وب مرده و فراموش شده تلقي كرد .
از وب نامرئي تا وب مرده
مفهوم وب نامرئي با وب مرده بسيار متفاوت است . ممكن است يك وب سايت به دلايل مختلف قابل بازديد براي عموم نباشد . اين به معناي مرده بودن آن وب سايت نيست بلكه امكان دارد دسترسي به  محتواي آن براي كاربران محدود شده باشد .
وب نامرئي بخشي از شبكه جهان گستر وب است كه عمدتا شامل منابع اطلاعاتي غيرمتني و پوياست كه به هر دليل به طور موقت يا دائم خارج از حوزه جست و جوي بازيابي موتورهاي كاوش قرار دارند و بازيابي اطلاعات موجود در آن  از طريق استفاده مستقيم از اين موتورها ميسر نيست . امكان بازيابي منابع پنهان در وب نامرئي يا براي موتورهاي كاوش از نظر فني ميسر نيست و يا محدوديت هاي مالي مانع از نمايه سازي اين منابع شده است . مثلا توان مالي و فناوري فعلي موتورهاي جستجو هنوز به مراتب محدود تر از آن است كه بتوانند به نمايه سازي تمام صفحات و لايه هاي موجود در وب سايت ها بپردازند چرا كه اينكار فرآيندي پر خرج بوده و مستلزم فراهم آوري امكانات سخت افزاري قابل توجهي است . اهميت وب عميق عمدتاً از آنجا ناشي مي شود كه از نظر حجم اطلاعاتي مخفي در آن ، اين بخش از قلمرو وب نامرئي بزرگ ترين قسمت آن را به خود اختصاص مي دهد به طوي كه حجم اطلاعات موجود در آن چندين برابر وب آشكار و يا وب سطحي تخمين زده مي شود . دسترسي به بعضي از منابع اطلاعاتي مثل انواع نشريه هاي الكترونيكي و پايگاه هاي اطلاعاتي مبتني بر وب مستلزم پرداخت حق اشتراك است . محدوديت هاي زباني و فرمت هاي مختلف نيز باعث پنهان ماندن بخش بزرگي از وب از دسترس جستجوگرها شده است .
وب مرده در ايران
بخش عمده اي از وب سايت هاي فارسي و به خصوص دولتي و عمومي در ايران از نظر فني مرده محسوب مي شوند چرا كه به روز رساني آنها به طور منظم صورت نمي گيرد بارها شده كه مراجعه كنندگان به وب سايت هاي دستگاه هاي دولتي اطلاعاتي دريافت كرده اند كه اساسا ماهها كه بلكه سالهاست كه قديمي و بلااستفاده شده اند . محسوس ترين نوع اطلاعات مرده در اين وب سايت ها اطلاعات تماس شامل آدرس ها ، تلفن ها و اسامي مديران و كارشناسان است و متاسفانه هيچ متولي مشخصي براي اصلاح اين روند در كشور وجود ندارد و از آن بدتر اينكه انگيزه اي نيز براي به روز رساني اين محتواهاي ديجيتال موجود نيست . به گفته دكتر سعيد رضا عاملي استاد ارتباطات دانشگاه تهران اگر به فضاي مجازي برويم و تفكرمان همچنان آنالوگ باشد مراجعه كنندگان را با وب يخ مرده و سرد مواجه مي كنيم وبي كه در آن فقط اطلاعات مي ميرد اصلا هواي فضاي وب اطلاعات است و مرتب كاركردن و به روز رساني محتوا در اين فضا اهميت دارد . RSS مرتبط با موضوع فضا نيز بايد خيلي فعال باشد كه بتواند اين فضا را پويا نگه دارد . به نظر مي رسد برخي مديران ما چون فضاي مجازي برايشان قابل لمس نيست نمي توانند با آن رابطه مناسبي برقرار كنند و در سياستگذاري هم به آن بي توجه هستند .
2- امكانات سيستم
2-1 سازمان دانشگاهها و تعريف نظام آموزشي
2-2 قوانين آموزشي
2-3 قوانين شهريه
2-4 قوانين مربوط به اثرات نوع درس ، وضع نمره و نوع ثبت نام
الف) نوع درس
ب) وضع درس
ج) وضع نمره
2-5 قوانين پذيرش و فارغ التحصيلي
2-6 پذيرش
الف) تعريف مدارك مورد نياز دانشجويان بر اساس قوانين تعريف شده با توجه به انواع حالتها مانند نوع بورس ، وضعيت نظام وظيفه ، جنسيت و نظاير آن به صورت خودكار
ب) ثيت مدارك دريافت شده از دانشجو و يا كسري مدارك خاص خارج از قوانين تعريف شده
ج) امكان صدور كارت موقت دانشجويي و ليست كسري مدارك دانشجو
د) ثبت اطلاعات دانشجويان بورسيه
ه) اصلاح مشخصات دانشجويان و ثبت تغييرات انجام شده بر روي اطلاعات مهم دانشجو به همراه مشخصات كاربر و زمان انجام تغييرات
2-7 فعاليتهاي آموزشي اعضاي هيئت علمي
2-8 خدمات آموزشي
2-9 دروس
الف) دروس كلي
-مشخصات ثابت دروس كلي
-مشخصات قابل تغيير دروس كلي
-قوانين اخذ درس
-قوانين مربوط به اثر درس
ب) دروس ترمي
2-10 برنامه ريزي ثبت نام
الف) پيشنهاد مكانيزه ثبت نام به دانشجويان
ب) شركت دانشجويان در مرحله ثبت نام مقدماتي
2-11 ثبت نام اصلي ، ترميم و حذف اضطراري
الف) ثبت نام و ترميم
ب) ثبت نام دانشجويان جديد
ج) حذف اضطراري
د) امكانات متفرقه
2-12 برنامه ريزي امتحانات
2-13 نمرات
الف) ليست نمرات
ب) قفل كردن
ج) بازكردن قفل نمرات
د) اصلاح نمره و درس
2-14 دبيرخانه و صدور نامه هاي مهم دانشجويي
الف) ثبت نامه هاي وارده و صادره
ب) تعريف پيش فرضهاي نامه هاي صادره و وارده
ج) تعريف پيش نيازهاي لازم جهت صدور نامه هاي اداري
د) نامه هاي اداري
2-15 نامه هاي اداري
الف) نامه هاي نظام وظيفه
ب) نامه هاي پذيرش
ج ) نامه هاي بخش خدمات آموزشي
د) نامه هاي بخش فارغ التحصيلي
2-16 شوراي آموزشي و كميسيون موارد خاص
2-17 تنظيمات سيستم
الف ) تنظيمات پارامترهاي سيستم
ب) تعريف تقويم سيستم
ج ) تعريف ساعات رسمي دانشگاه
د) تعاريف مربوط به كدهاي مورد استفاده در سيستم
2-18 كاربران و امكانات
الف) تعريف كاربران
ب) فعال كردن كاربران
ج) تغيير كلمه عبور توسط كاربر
د) تغيير كلمه عبور توسط مديريت
ه) تعريف امكانات
و) تعريف منوي كاربران
ز) تعريف ايستگاه هاي كاري مجاز
ح) اختصاص امكانات به كاربران
ط) تعريف محدوده دسترسي و نحوه دسترسي كاربران
2-19 الف) كنترلهاي ورود كاربر به سيستم
ب) كنترلهاي درخواست استفاده از امكانات
ج) كنترل هاي درخواست كاربر پس از ورود به امكان
د) ثبت عمليات كاربر
2-20 گزارشها و مشاهدات 

منبع:http://www.hiberd.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر